Na een jaar vol verhalen bij en onder kerktorens mochten Renske de Boer en ik de afsluiting van het LF2018 programmaonderdeel 'Ûnder de Toer' openen.

Meer dan een jaar geleden speelden wij samen in De Frijtinker in IJlst. Samen brachten we het verhaal van Ricxt Heyne, de eerste Friese Doopsgezinde martelares die in 1556 ter dood veroordeeld werd omwille van haar geloof. Een zeer aangrijpend verhaal wat net als bij De Frijtinker wederom insloeg als een bom. Dit keer speelden wij deze scène in de Grote- of Jacobijnerkerk van Leeuwarden. Deze scène werd geschreven door Marrit Jellema, muziek door Sytse Broersma.

 

De Frijtinker, het verhaal.

Aan de toog van de stadsherberg raakt vluchteling Tesfalem in de ban van Gearte, de herbergierster. In haar herkent hij de vrijheid en de eigenheid die hem in zijn eigen land ontnomen werden. Gearte neemt Tesfalem en het publiek mee langs de kerken van IJlst. Terwijl ze vertelt, komt de geschiedenis van de stad tot leven. In een setting van theater, dans en muziek ontmoeten ze een doopsgezinde martelares, een charismatische predikant en een diepgelovige fabrikant; stuk voor stuk mensen die staan voor hun principes. Vrijdenkers. Ondertussen ontregelen plaaggeesten de voorstelling en komt het tot hilarische spraakverwarringen. Met Sint-Mauritius, de schutspatroon van IJlst, voelt Tesfalem een diepe verwantschap. Hij vereenzelvigt zich met de zwarte heilige, maar wil niet net als hij sterven voor zijn overtuigingen. Bestaat de vrijheid die hij zoekt alleen aan de goddeloze toog van de herberg? Daar waar iedereen zichzelf kan zijn. Vrij.

Renske de Boer als Ricxt Heyne in De Frijtinker, foto: Martin de Groot
Renske de Boer als Ricxt Heyne in De Frijtinker, foto: Martin de Groot